Soukromí za slevu. Obchody mají díky zákaznickým kartám přehled

21. březen 2018
Slevové karty z obchodů

Jedna slibuje okamžité slevy, kávu zdarma, nebo jen pravidelný přísun letáků do schránky. Zakládáme si je tam, kde nakupujeme obvykle, jindy si je zařídíme impulzivně a na dlouhou dobu na ně zapomeneme. Řeč je o zákaznických kartách, které dnes nabízí téměř každý obchod. Třeba Lenka měla v peněžence 25 kartiček.

Kdyby byla starší, nasbírala by jich nejspíš ještě víc. Přitom přiznává, že pravidelně používá pouze tři  jednu do kina, druhou na slevy na oblečení a třetí v obchodě s nábytkem.  V tom je typickým českým zákazníkem. „Dokonce i v některých prodejnách, kde bych tu kartu mohla využít pro další slevy, tu kartičku už nevyužívám, protože mě to svým způsobem dost otravuje,“ přiznává Lenka.

Čtěte takéVymažte mě. Nová pravidla pomohou lidem bránit se spamům a kšeftování s jejich osobními údaji

Slevovou nebo nějakou členskou kartičku si lidé často nechávají zařidit, aniž by si uvědomili, že s jejich osobními informacemi pak někdo nakládá. V dotazníku vyplňují jméno, adresu, datum narození, telefonní číslo i jiné informace. Kartičku ale použijí třeba jen jednou. Naopak ty, které používají pravidelně, mohou efektivně sledovat nákupy. Na základě dat pak obchodník může předvídat chování zákazníka a ušít mu nabídku na míru – například obsahem letáků, které rozesílá.

A některé karty mohou podle Jana Vobořila ze sdružení Iuridicum remedium uchovávat i velmi citlivá data. „Slevové kartičky lékáren, kde už nejde jen o váš nákup, ale může jít o identifikaci nějakých nemocí a zdravotních problémů. To jsou data, která se dají velmi dobře zpeněžit,“ vysvětluje Vobořil.

Osobní data zajímají také e-shopy. A stejně jako kamenné obchody o svých zákaznících uchovávají také informace o nákupech. K čemu je využívají? A jak jsou tato data chráněna? Na otázky Radiožurnálu odpovídal odborník na online marketing Marek Prokop.

Nelíbí se vám to? Žádejte výmaz

„Každý ať si o svých datech rozhoduje, jak chce,“ dodává advokát. Zpracování údajů závisí vždy na souhlasu dané osoby. Pokud už o kartu nemáte zájem, můžete se jednoduše obrátit na adresu dané firmy a svůj souhlas se zpracováním odvolat.

Co když data nezlikvidují? Ptali jsme se advokáta Jana Vobořila.

Lenka rozeslala celkem 25 žádostí o výpis dat, které o ní obchody shromažďují. V několika případech požádala také o výmaz údajů.

Čtěte takéPozor na rizikové internetové obchody. V Česku jich rychle přibývá, varuje inspekce

Na některé odpovědi čekala jen několik dní, na jiné i dva měsíce a výzvu musela několikrát opakovat. V celkem v sedmi případech dokonce podala podnět k Úřadu pro ochranu osobních údajů.

Právnické osobě, u které úřad najde pochybení při správě osobních dat, hrozí pokuta až 5 milionu korun.

autoři:Kristýna Hladíková, Vojtěch Koval
  • Technologie
  • Reportáž